середа, 18 березня 2020 р.

Виховна робота


Налаштовуємося на позитив!
«Складові гарного настрою»


Мета: розкрити суть поняття «гарний настрій», показати шляхи самопізнання                        особистості, розглянути ситуації впливу кризових ситуацій на людину та з                 шляхи їх вирішення, вчити керувати своїм настроєм.

Пропоную  прийняти певні правила!!!
1. Конфіденційність.
2. Бути відвертим.
3. Активність.
4. Бути позитивним.
5.Право піднесеної руки.
6. Щирість в спілкуванні.
7. Працювати "від і до".
8. Правило "тут і зараз"
9. Один говорить - усі слухають
Вправа «Привітання»
Хід вправи.
Учні за а годинниковою стрілкою, починаючи з ведучого, висловлюють свої вітання, називають імена. (Наприклад: Доброго дня! Мене звати Юля. Бажаю хорошого настрою.)
 Слово вчителя:
-        У чому полягає сенс життя?
-        Що необхідно для реалізації планів людини?
-        Яке значення в житті людини має настрій та його вплив на роботу?
Отже, ми сьогодні поговоримо про гарний настрій. Вияснимо, що впливає на наш настрій, як за допомогою гарного настрою досягти бажаних результатів у своїй роботі. Важливо відразу запам’ятати, що настрій - перш за все, результат ставлення людини до навколишнього світу, а також тих хто її оточує. Якщо ставитися до будь-яких подій негативно, то й настрій швидко стане відповідним. Тому перше правило - щоб створити гарний настрій, треба намагатися знаходити в подіях, на роботі, вдома, знаходити щось позитивне, добре, корисне. І тоді завжди у вашій праці буде результат і взаємодопомога.
Вправа 1. «Мої найважливіші риси характеру»
Мета: навчитися визначати провідні риси характеру що є конструктивними для учасників.
Обладнання: аркуші паперу А1, олівці
Учасники поділяються на 2 групи (за допомогою місяців), кожна з них отримує завдання написати 10 кращих рис характеру людини
1. Незалежність
2. Впевненість
З. Наполегливість
4. Багата уява
5. Вміння не впадати у відчай
6. Усвідомлення самого себе
7. Ясність намірів
8. Зосередженість
9. Оптимізм
10. Пристрасть
Потім з них виділити три найважливіші риси, які допомагають їм у житті вирішувати різноманітні проблеми.
Вправа 2. Мета: визначити наявність позитивного мислення в учнях.
Інструкція. Дайте відповіді на запитання. Варіанти відповідей: «так», «сумніваюсь», «ні».
I  .Чи відчуваєте ви себе молодшим за свій вік?
2.   Ви достатньо самовпевнена людина?
3.   Вас пригнічує робота з примусу?
4.   Вас надихає класична музика?
5.   Ви проти ідеї усамітнення?
6.   У вас немає комплексу неповноцінності?
7.   Іноді вам здається, що все можливо зробити?
8.   Часто вам притаманний ентузіазм?
9.   Чи можете ви змінити невдалий хід подій?
10.   Чи достатньо ви наполегливі у досягненні своєї мети?
II   .Чи вважають вас люди енергійною людиною?
12.   У вас рідко бувають депресивні думки?
13.   Ви часто змінюєте свої захоплення?
14.   Чи часто ви буваєте задоволені собою?
15.   Чи легко ви сприймаєте черговий виклик долі?
Обробка результатів.
За кожну відповідь «так» поставте собі 2 бали, якщо ви сумніваєтесь-1 бал, за відповідь «ні»- 0 балів.
Якщо сума ваших відповідей становить більше 17 балів, то ви володієте позитивним мисленням. Це гарний результат, оскільки у вас є всі шанси бути щасливою людиною. Не забувайте, що доля посміхається тим людям. Які мають добрі наміри та наполегливо працюють над собою.
Якщо ви набрали менше 17 балів, вам варто переосмислити свої погляди на життя та оточуючий вас світ. Треба навчитися боротись зі своїми негативними емоціями. Тоді фортуна посміхнеться вам, ви станете справжнім оптимістом, впевненим у собі.
Підводячи підсумки тестування, можна сказати, що треба вірити в себе, свої можливості. Треба викинути з голови негативні думки. Протистояти їм
можна тільки позитивним ставленням до дійсності, до самого себе. Позитивне мислення характерне тим, що людина свідомо контролює свої думки, емоції. При цьому вірить у себе, в кінцевий успіх, залишається оптимістом.
Заключне слово вчителя:Для того щоб сила думки «працювала на вас», потрібно розвивати позитивне ставлення до життя. У вас повинен переважати внутрішній психологічний настрій на успіх.

Ось лише кілька порад, які допоможуть розвинути силу вашого позитивного мислення:

Поради, які допоможуть розвинути силу вашого позитивного мислення
1) завжди використовуйте тільки позитивні слова і в думках, і під час розмови, наприклад: “я можу”, “я здатний”, “це можливо”, “я зможу це зробити”;
2) пропускайте у свою підсвідомість тільки відчуття сили, щастя та успіху;
3) ігноруйте негативні думки, замінюючи їх оптимістичними;
4) перш, ніж почати будь-яку справу, чітко передбачайте у своїй свідомості її успішний результат;
5) щоденно читайте щось натхненне та життєствердне;
6) більше посміхайтеся, це допоможе мислити позитивно;
7) дивіться фільми, які допомагають відчувати себе щасливим;
8) скоротіть час перегляду новин і читання газет, де йдеться про негативні явища;
9) асоціюйте себе з людьми, які мислять позитивно;
10) завжди сидіть і ходіть з прямою спиною, це зміцнить впевненість у собі і наповнить внутрішньою силою.



Спалах коронавірусу: про що ми маємо знати
Будьмо відвертими: про коронавірус чули всі, а не обговорював його лише лінивий. Проте скільки у цих обговореннях чуток та вигадок, а скільки дійсно корисної інформації? На допомогу батькам та учням UNICEF зібрали корисні поради, які допоможуть захиститися від хвороби.
Новий коронавірус передається за умови прямого контакту повітряно-крапельним шляхом, зокрема, через чхання та кашель, також небезпечними є доторки до поверхонь, забруднених вірусом. Скільки вірус живе на поверхнях, наразі невідомо, але його можна вбити завдяки звичайним дезінфікуючим засобам. 
Основні симптоми:
  • підвищення температури;
  • кашель;
  • задишка.
У складних випадках може розвинутися пневмонія, ускладнення дихання. У рідкісних випадках захворювання може бути смертельним.
Що робити, щоб уникнути зараження? Обов'язково:
1. Часто мити руки, використовуючи мило та воду або спиртовмісні засоби для миття рук.
2. Прикривайти рот і ніс при кашлі або чханні.
3. Уникайти тісного контакту з усіма, хто має симптоми застуди або грипу.
4. Звертатися до лікаря у випадку підвищення температури, кашлю або ускладненнядихання.
5. Уникати прямого незахищеного контакту з живими тваринами та поверхнями, які контактують з тваринами.

Також, якщо наявні якісь із симптомів, варто носити медичну маску – це допоможе захистити інших людей. Більше інформації ви можете дізнатися на сайті UNICEF за посиланням.





Виховна година

«Толерантність - це  мистецтво?

Чи співіснування  з іншими?»

Мета:
   - розкрити поняття „ толерантність”, показати певні рівні   
      толерантної поведінки людини;

     - розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати,
         приймати   рішення, вибирати правильну позицію;

     - виховувати спостережливість, уважність до інших людей;

      - виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої
        людини від себе, вчити встановлювати стосунки на
        доброзичливій основі;

      - сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та розвиток
        навичок толерантної поведінки, звичок;
      - виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість  і небайдужість

Хід проведення
Епіграф: „ Перед великим розумом я схиляю голову,
                    перед великим серцем я стаю на коліна”.
          Гете
1.Вступне слово вчителя. Психологічна установка.
Французький філософ-просвітитель XVIII ст. Ф. Вольтер сказав: „ Ваші ідеї мені глибоко осоружні, але я віддам життя за право їх виголошувати!”
Погодьтеся, що досить важливо терпимо, з розумінням, толерантно ставитися до поглядів, переконань, думок, традицій інших людей.
Останнім часом слово „ Толерантність” набуло значної популярності. Поясніть його значення. Що значить толерантна людина? Що таке толерантний підхід? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішньому занятті.
Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі ми пояснюємо, виправдовуємо економічною та екологічною кризами, недоліками ринкових стосунків тощо. Глобальні проблеми, що їх має розв’язувати людство, дедалі більше загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими, і тому зростає усвідомлення необхідності співпраці людей і привабливість ідей толерантності.
2.Поняття про толерантність. Робота в групах.
         Толера́нтність (від лат. tolerantia — «стійкість, витривалість»; «терпимість»; «допуск»)— у загальному розумінні слова,— це «допустиме відхилення»(Вікіпедія)
         У перекладі з латинської tolerance означає „ терпіння”. Це слово в медицині знають як здатність організму переносити вплив тих чи інших чинників. У суспільстві це означає терпимість до інших думок, поглядів, традицій.
         Прочитавши „ Декларацію принципів толерантності”, дайте відповіді на поставлені запитання:
1 група: Що таке толерантність людини?
2 група: Реалізація принципу толерантності на державному рівні.
3 група: З чого починається виховання толерантності?
Стаття 1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого розмаїття культур нашого світу, форм самовираження та самовияву людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітності. Це не тільки моральний обовязок, а й політична і правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.
         Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це передусім – активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
         Толерантність – це обов’язок сприяти утвердженню прав людини, демократії та правопорядку. Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості. Це означає, що кожен може дотримуватися своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що людина за природою своєю відрізняється зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і має право жити в мирі, зберігаючи свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути навязані іншим.
         Стаття 2. На державному рівні реалізація принципу толерантності передбачає існування справедливого та неупередженого законодавства, дотримання правопорядку, адміністративних та інших норм. Потрібно також, щоб економічні та соціальні можливості були доступними для кожної людини без будь-якої дискримінації. Без толерантності не може бути миру, а без миру неможливі розвиток і демократія.
         Стаття 4. Виховання є найефективнішим засобом запобігання проявам нетерпимості. Виховання в дусі толерантності починається з прищеплення людям знань про їхні права та свободи з метою забезпечити їхню реалізацію та зміцнити прагнення кожного до захисту прав інших.
Учитель: Продовжити наше заняття я хочу легендою „ Все в твоїх руках”.
         Колись давно на півдні Африки жив розумний але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі зявився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі?! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе.
         І ось настав день зустрічі. Зібралось усе племя, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: „ Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?”. Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: „ Усе в твоїх руках”.
- Як ви розумієте слова мудреця? (Обговорення в групах. Виступи представників кожної групи.)
         Учитель: Спираючись на загальне визначення поняття „ Толерантність”, спробуйте визначити терміни: етнічна толерантність, релігійна толерантність, політична толерантність. Наведіть конкретні приклади толерантної реакції на поведінку, погляди, переконання інших людей. (Робота в групах).
3. Анкетування „ Ваш рівень толерантності”.
         Учитель: Свою терпимість, розуміння ми можемо проявляти по-різному, можна сказати, на різних рівнях:
-         відсторонено, без зайвої критики;
-         витримано, спокійно, вичікуючи компромісного для усіх варіанту;
-         доброзичливо, активно розуміючи мотиви такої поведінки людини, намагаючись допомогти в разі необхідності.
Для того, щоб досягти успіху в житті, не витрачати сил на конфлікти, „ побутові війни”, доцільно сформувати в собі толерантність як рису характеру.
         На якому рівні така риса як толерантність розвинена у вас, допоможе зясувати анкета. (Див. додаток А)
         Виберіть свій варіант відповіді, проаналізувавши 5 ситуацій. Зверніть увагу на те, якому рівню толерантності відповідає обраний вами варіант відповіді.

4. Діагностика толерантної особистості.
Учитель: Яку людину можна вважати толерантною? Які риси зазвичай має така людина? Ці питання спробуємо зясувати за допомогою опитувальника, який лежить перед кожним із вас. (Див. додаток Б)
Завдання. Спочатку з перелічених рис виберіть три, які на вашу думку, у вас яскраво виражені. В колонці А навпроти цих рис поставте знак „+”. Потім у колонці Б виберіть три риси, які на ваш погляд, повинні обовязково бути в ідеальної толерантної особистості, й проти них також поставте
знак  „+”. Цей бланк залишиться у вас, тому будьте якомога відвертішими.
         Заповнюючи опитувальник, ви зможете зміцнити своє уявлення про толерантну особистість, продіагностувати себе, а також порівняти своє уявлення з уявленням усього класу про толерантну особистість.
         (Потім слід підрахувати кількість тих, хто відзначив першу рису як основну в толерантної особистості, потім другу і так за усіма 10 рисами. Кількість відповідей заносять у колонку бланка і записують на дошці. Підраховують кількість відповідей за кожною рисою. Потім визначають рейтинг рис. Отримують груповий портрет толерантної особистості).
         Учитель: Що нового ви дізналися після цієї діагностики? Чи є в нашому класі толерантні особистості?
5. „ Мудрість з дерева пізнання” (Обговорення висловів видатних людей про толерантність).
         Учитель: Ви мабуть помітили це деревце, яке плодоносить дозрілі, золоті листочки. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши листочок, можна пізнати його мудрість та дізнатися вислови про толерантність відомих людей.
Цікаві думки визначних людей про толерантність
Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
                                                   Дені Дідро, французький філософ, 1713-1784
Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть.
                                                     Антон Чехов
Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.
                                                      Мольєр, французький драматург XVII ст.
Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.
                                                 Леонардо да Вінчі
Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.
                                                      Гельвецій, французький філософ XVIII ст.
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.
                                                     Сааді, перський поет XIII ст.
Жодна зла людина не буває щасливою.
                                                      Ювенал, римський поет, 60 р. до н. е.

Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати.
                               В. Шекспір, англійський драматург і поет, 1564-1616

Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється.
                                  Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.

Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу.
                                   Гете, німецький поет, 1749 - 1832

6. Виконання творчого завдання в групах

         Учитель: Перед вами – квітка „ Толерантність”. Але погляньте –пелюстки її пусті. Заповніть ці пелюстки рисами-синонімами толерантності.
(Кожна група виконує завдання самостійно. Після цього всі 3 квітки вивішують на дошку).  
-         Отже, давайте проаналізуємо, з чим у вас асоціюється толерантність.
         (Захист, обговорення робіт).

7. Підсумок заняття.  „ Мішечка порад”
         Учитель:   - Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
§      Сформулюйте, що таке толерантність?
§  Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
§   Наведіть приклади таких життєвих ситуацій, де необхідний той чи інший рівень толерантності.
§  Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?
Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість на сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними!
Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань
„ Мішечка порад”:
-         будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
-         навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
-         цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
-         зберігайте „своє обличчя”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

Додаток 1
Анкета

1.      Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям
2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання
      3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність
б) прагнути уникати спілкування
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем розяснювальну роботу
      4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама
б) натякну, що вона має кумедний вигляд
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання
      5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати: а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів
Підраховуємо загальну кількість балів:

5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина.
Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: „ Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.

6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із      життєвим принципом „ Моя хата – скраю, я нічого не знаю” або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.

11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте „ Своє обличчя”! 
           

Додаток 2
Зразок бланка опитувальника
Риси толерантної особистості
А
Б
1
Терпіння


2
Почуття гумору


3
Доброзичливість


4
Уміння слухати


5
Здатність співпереживати


6
Альтруїзм


7
Уміння поставити себе на місце іншої людини


8
Уміння володіти собою (витримка)


9
Довіра


10
Чуйність



 Усний екологічний журнал
« За нас ніхто планету не врятує!»

ПІДГОТУВАЛА Борисова Г.Є.




Мета заходу:
•звернути увагу дітей на екологічне становище нашої планети Земля, на необхідність сталого розвитку і збереження природних ресурсів;
•познайомить учнів з книгами і фільмами всесвітньо відомих вчених, екологів щодо збереження флори і фауни, роботою природоохоронних організацій;
•заставити замислитися над вибором свого місця в суспільстві, навколишньому світі.
Обладнання:
•виставка-презентація журналу «Країна знань»;
•комп'ютер;
•книги про природу В. Біанки, К. Паустовського, М. Пришвіна, Б. Гржимека, Е. Сетон-Томсона, Дж. Даррелла тощо.
Хід заходу
Організаційна хвилина Зупинися, людино, на мить...
І відчуй, як планеті болить.
Як із серця крик вирина - Зупинися, Земля в нас одна!
Як у серці тліє любов,
Щоб колись розгорітися знов,
Зупинися, людино, на мить.
І відчуй, як планеті болить.
Юлия Марченко-Авруцкая
Все на землі, все треба берегти - І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти -
Бо врешті, ти його частинка.
Б. Лепкий
І. Перегляд презентації з коментарями.
 Доброго дня всім присутнім! Сьогодні я хочу познайомити вас з журналом «Країна знань про екологію» та поспілкуватися з вами щодо екологічного становища Землі. Тема нашої години спілкування - Екологічна криза і людина. Ми спробуємо відповісти на запитання «хто винен?» або просто замислитися над цим питанням.
До чого ж прийшла людина у ХХІ столітті? Уже в перші його десятирічці людство турбувалося не лише фінансовою кризою, але й глобальною екологічною кризою, на порозі якої стоїть весь світ. Яке періодичне видання ви б не взяли, у кожному є матеріали на екологічну тему. Вони для допитливих учнів, яким замало знань з підручника. В них можна знайти цікаві, змістовні матеріали з різних галузей знань. Іх створюють провідні вчені та викладачі вищих навчальних закладів України. «Загибель армії - це біда, загибель інтелекту нації - це катастрофа», - казав ще Наполеон. Сучасні школярі повинні мати науковий світогляд, щоб бути освіченими і гідними людьми.
Ви - учні одного класу. Ми - члени одного з класних колективів нашої школи. Усі ми разом - жителі планети Земля. Це наш спільний дім, і щоб комфортно тут жилося, ми повинні створити такі умови, які б не знищували нашу планету, а, навпаки, сприяли її розквіту. Дмитро Михаилович Гродзинськии, академік Національної академії наук України, професор, доктор біологічних наук, казав так: «Любити, відчувати, розуміти природу у всіх її проявах має бути найвищою чеснотою людини...».
Упродовж свого існування людина здійснювала величезний, часто необдуманий, вплив на природу: будувала греблі й перегороджувала річки, розорювала ґрунти і знищувала прадавні ліси. Багато з того, що створює й зараз людина, сприяє знищенню природи. Ви можете навести такі приклади? (Відповіді учнів). Дякую.
А, між тим, наша Земля - унікальна планета Сонячної системи, і унікальність її полягає передусім у тому, що на ній існує життя. Поки що ні на знімках інших планет, які передані космічними апаратами, ні в пробах місячного чи марсіанського ґрунту жодних ознак органічного життя не виявлено.
Зараз все більше людей розуміють взаємозалежність людини і природи. Багато хто проголошує слова: «Ми єдині. Ми разом. Ми - єдиний розум із Землею і Всесвітом». І при всьому цьому продовжують руйнувати навколишнє середовище - ліси, гори, землю, річки і океани. Все менше залишається незайманої і незабрудненої природи. Питання глобального потеплення не лише обговорюється вченими і політиками, а реально відчувається майже всім населенням Землі. Ви згідні зі мною? (Відповіді учнів).
Сучасне суспільство засноване на споживанні - купуй, купуй, купуй, використовуй все більше і більше ресурсів, не відмовляй собі ні в чому, усе це розвиває економіку. А що залишається для природи? Адже щось потрібно і повернути Природі та Землі!
З одного боку відбувається продаж земель, лісів, квот на вуглекислий газ, на відстріл тварин, вилов риби і вирубування лісу, з іншого - реальне відновлення забруднених земель і відновлення лісів і парків, очищення озер, річок та морів від забруднення. І де ж ваше місце в цьому процесі серед людського суспільства і в природі? Чи можете ви допомогти природі і чим? (Відповіді учнів).
Давай будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, хай летить.
І ялинку не зрубаю, хай стоїть.
Не затопчу мурашинку, хай повзе.
Не зламаю з дуба гілку, хай росте.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не пущу камінь, нехай б'є.
В полі жито не столочу - це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, хай їдять.
Покормлю приблуду-кішку. А як ти?
Давай будемо природу берегти!
Екологія і довкілля - це терміни, проблеми і символи ХХ і ХХІ століть. Зараз практично на кожному континенті планети Земля немає місця, на яке не впливає людина. У 80-90-ті роки ХХ ст. всі екологи світу писали про те, що скорочуються ліси Амазонки - легені нашої планети. Зараз про це пишуть вже менше, але питання залишилося невирішеним. Крім того, нові й нові проблеми охорони природи і забруднення планети наростають, як снігова куля.
Наприклад, що відбувається з відходами з пластику? З річок пластик потрапляє в океани. За виразом екологів, океан зараз - це «суп з пластику». Нещодавно вчені встановили, що в північній частині Тихого океану утворився справжній «Тихоокеанський вихровий сміттєвий кошик», або «велика Тихоокеанська сміттєва пляма» - цілий плаваючий острів із сміття. За деякими оцінками, його розміри досягають величини штату Техас у США.
 Війна і природа - такі ж несумісні поняття, як війна і життя. Війна руйнує. Природа породжує життя, відновлює і відроджує його. Коли війна спалює все на своєму шляху, людина замислюється, що ж робити далі, як відновити свої міста, виробництво, природу, як очистити Землю? Проте зараз, навіть не в «гарячих» точках планети, накопичуються дуже складні екологічні проблеми, які вимагають термінового вирішення.
Екологічні проблеми створюються на планеті давно. Уперше про згубний вплив пестицидів, зокрема ДДТ, на тварин було заявлено в книзі американської дослідниці Рейчел Карсон «Безмовна весна» ще в 1962 році. Вже тоді птахи гинули від застосування цього препарату проти шкідників на полях. Зараз ДДТ заборонено до використання, але застосування все нових і новітніх пестицидів і гербіцидів стало звичайною практикою інтенсивного сільського господарства в більшості країн світу. На жаль, накопичення залишків пестицидів і гербіцидів у воді, ґрунті, продуктах харчування практично майже не контролюється в багатьох країнах.
Катастрофічний стан Землі - ідея, яка зараз переслідує багатьох людей. Людство охоплене панікою. Чи вистачить нам ресурсів - продуктів харчування, води, землі, лісу, нафти і газу при постійно зростаючій кількості населення? А ви як вважаєте? (Відповіді учнів). Дякую.
Ці проблеми висвітлює фільм «Дім» (2009 р.) режисера Яна Артуса-Бертрана і кінопродюсера Люка Бессона. Особливу людину від звичайної, нехай і талановитої, можна відрізнити по її справам і вчинкам. Вся творчість Бертрана просто переповнена любов'ю і турботою не до себе, а до нашого світу, хворого та прекрасного. Такого, яким він є. Назва фільму немов говорить нам: «Наша планета - це наш дім».
Фільм розповідає про кризовий екологічний стан нашої планети і примушує замислитися над проблемами екології. Він дає можливість побачити унікальні пейзажі Землі з висоти пташиного польоту. Цей фільм був створений спеціально як заклик до об'єднання людей для порятунку майбутнього нашої планети. Він став безкоштовно доступним усьому світові, оскільки був розміщений в Інтернеті на сайті YouTube.com і озвучений англійською, французькою, іспанською, німецькою, португальською та російською мовами. Пропоную переглянути уривок з фільму.
Перегляд уривка з фільму «Дім».
Звертаю вашу увагу ще на один фільм - «Одинадцята година» (2008 р.) за участю Леонардо Ді Капріо. Фільм є активним інтерв'ю з відомими ученими-екологами, які показують кризові проблеми стану природи на Землі. Він красномовно застерігає: залишилось обмаль часу для вирішення проблем охорони природи рідної планети.
 Багато відомих вчених привертали увагу до проблем екології у своїх книгах. Сумні назви мають книги про природу наступних авторів: Бенгрардта Гржимека «Для диких тварин місця немає», «Серенгеті не повинен померти», Жана Дорста «До того, як помре природа», «Планета Земля у небезпеці», Роберта Мак-Кланга «Вмираючі тварини Африки», Фарлі Моуета «Трагедії моря», «Не кричі: «Вовки», Джейн Гудолл «Шимпанзе у небезпеці», «Безневинні вбийці», Хефлінга Гельмута «Тривога в 2000 році. Бомби уповільненої дії на нашій планеті».
Проте можна згадати й інші книги, написані з величезним інтересом, ентузіазмом і любов'ю до тварин і природи. В дитинстві ви, можливо, читали оповідання про природу В. Біанки, К. Паустовського, М. Пришвіна. Хто може згадати книги про природу? (Відповіді учнів).
Пропоную прочитати ще деякі цікаві книги:
Д. Гудолл “Мої друзі - дикі шимпанзе”, “В тіні людини”
Б. Гржимек “Життя тварин”, “Серед тварин Африки”, “Тварини - життя
моє”
Е. Сетон-Томсон “Оповідання про тварин”
Дж. Адамсон “Народжена вільною”
Д. Фоссі “Горили в тумані”
Т. Хейєрдал “Фату-Хіва. Повернення до природи”
І. Акімушкін “Стежкою легенд”
В. Грєбєнніков “Мій світ”
Л. Чернєй “Мій дім - моя планета”.
 Не можу не згадати справжню легенду британського телебачення Девіда Аттенборо. Хто з вас знає цю людину або чув про нього? (Відповіді учнів).
Він - найвідоміший телеведучий програм про природу каналу Бі-Бі-Сі, автор і сценарист багатьох фільмів про неї, а також автор великої кількості науково-популярних книг про дику природу. Його вважають піонером документальних фільмів про природу. 8 травня 2014 року, до речі, Д. Аттенборо виповниться 88 років.
Його фільми особливі тим, що автор сам присутній у кадрі і розповідає про дослідження та спостереження за тваринами, рослинами або явищами природи.
Прочитайте науково-популярні книги Д. Аттенборо: «Зоологічна подорож до Гвіани», «Подорож за драконом», «Подорож до Парагваю», «Подорож до раю», «Подорож на Мадагаскар», «Подорож під знаком Козерога», «Погляд туземця», «Життя на Землі», «Жива планета», «Перший Едем», «Випробування життям», «Життя рослин», «Життя птахів», «Життя ссавців», «Життя в природі», «Життя в мікроскопі» тощо.
Можна жартувати над проблемами екології і продовжувати забруднювати Землю та все більше брати, брати і брати від неї для себе. Можна з жалем розводити руками, а можна робити реальні справи для охорони природи, як робили це Жак-Ів Кусто, Стів Ірвін та інші небайдужі люди.
У багатьох країнах вже давно створені і діють міжнародні й національні фонди щодо охорони природи, як, наприклад, організація «Ґрінпіс», активісти якої беруть значну участь в акціях, спрямованих на захист природи. До речі, яку назву має судно грінпісовців? (Відповіді учнів).
Назва судна грінпісовців «Воїн веселки» була запозичена з пророцтва корінних жителів північноамериканського континенту, яке говорить: «У дні, коли світ хворіє і знаходиться при смерті, люди повстануть, немов Воїни веселки». Гасло Ґрінпіс - «Планета Земля заслуговує голосу. Вона просить твоєї допомоги. Земля потребує твоїх рішень. Вона вимагає змін. Земля вимагає твоїх дій!». Хто може розповісти про акції Ґрінпісу? Проти чого вони виступають? Кого або що захищають? Які є досягнення? (Відповіді учнів). Так, основними досягненнями організації є збереження китів, запобігання вилову китів китобійними суднами, занесення китів під охорону.
 Одна з найбільш відомих природоохоронних організацій - Всесвітній Фонд дикої природи (WWF), який підтримує проекти з охорони природи в усіх куточках планети. У Великій Британії на о. Джерсі - Фонд охорони дикої природи Джеральда Даррелла - міжнародна благодійна природоохоронна організація, діяльність якої спрямована на збереження видів і підвидів дикої фауни від вимирання. Заснований в 1963 році Джеральдом Дарреллом як Джерсійський фонд охорони дикої природи і перейменований 26 березня 1999 року на його честь. При Фонді створений всесвітньовідомий зоопарк, у якому розводять зникаючі види тварин. Символом і емблемою Фонду є вимерлий мавриканський голуб дронт. Дарелл помер в 1995 році, а зоопарк його живе вічно своїм дивовижним життям в порятунок усього живого на Землі. Хто з вас буде подорожувати світом, подивіться на цей тваринний рай.

Така от куля, голуба планета.
Мала планета в Космосі пливе.
Жива Земля, наснага для поета,
Вона жива, бо все на ній — живе.
Живі рослини і живі тварини,
Живі річки, озера і моря.
Є місце для розумної людини І всім нам світить Сонечко — зоря.
От тільки людям треба це збагнути,
Не оступитися, байдуже не пройти.
Потрібно дуже мудрими нам бути,
Щоб Землю-диво внукам зберегти.
Для когось справа охорони природи - просто робота, професія чи бізнес, можливість отримати грант або поїхати на конференцію. Для інших - натхнення, сенс життя, захоплення, прагнення самовираження, бажання принести користь суспільству і природі, можливість особливо захистити унікальний куточок природи. Що оберете ви? Вибір - за вами!
РЕКОМЕНДОВАНІ КНИГИ ПРО ПРИРОДУ:
Бенгрардта Гржимека «Для диких тварин місця немає», «Серенгеті не повинен померти», Жана Дорста «До того, як помре природа», «Планета Земля у небезпеці», Роберта Мак-Кланга «Вмираючі тварини Африки», Фарлі Моуета «Трагедії моря», «Не кричі: «Вовки», Джейн Гудолл «Шимпанзе у небезпеці», «Безневинні вбийці», Хефлінга Гельмута «Тривога в 2000 році. Бомби уповільненої дії на нашій планеті», Д. Гудолл “Мої друзі - дикі шимпанзе”, “В тіні людини”, Б. Гржимек “Життя тварин”, “Серед тварин Африки”, “Тварини – життя моє”,Е. Сетон-Томсон “Оповідання про тварин”, Дж. Адамсон “Народжена вільною”, Д. Фоссі “Горили в тумані”,Т. Хейєрдал “Фату-Хіва. Повернення до природи”, І. Акімушкін “Стежкою легенд”,В. Грєбєнніков “Мій світ”,Л. Чернєй “Мій дім - моя планета”.

Рекомендовані фільми про екологію.
Стрічки, що змінять ваше відношення до світу.
1. «Дім» (2009 р.) режисера Яна Артуса-Бертрана і кінопродюсера Люка Бессона.
2. Екологічний слід людини / Human Footprint (2007
3. Потік / Flow (2008)
4. Корпорація „Їжа“ / Food, Inc. (2008) 
5. Пальне / Fuel (2008)
6. Вода в пляшці / Tapped (2009)
7. Сміттєві мрії / Garbage dreams (2009)
8. На кінці вудки / The End of the Line (2009)
9. Згодні на все виправляють світ / The Yes Men Fix The World (2009)
10. Усвідомлюючи звязок / Making the Connection (2010)

Використана література:
1. Фурсов В.М. Документальні фільми про природу Девіда Аттенборо [Текст] / В.М. Фурсов / / Країна знань. - 2012. - № 2. - С. 20-23.
2. Фурсов В.М. Екологічна криза і людина: хто винен? [Текст] / В.М. Фурсов // Країна знань. - 2011. - № 4-5. - С. 43-46.


Що робити під час карантину: практичні (та не дуже) поради
За найменшого бажання зі слів "сидіти вдома і берегтися" можна скласти слова "самоосвіта і самовдосконалення". Ділюся ідеями про те, як винести з карантинних тижнів максимум користі!
В Україні наразі зафіксовано  випадки коронавірусу та оголошено карантин. Ініціатива уряду захопила суспільство зненацька та дещо підсилила градус занепокоєння. Крім того, новини про новий штам вірусу тепер набагато ближчі, оскільки нині він лютує в Європі чи не сильніше, ніж у самому Китаї. Одним із найдієвіших методів боротьби з розповсюдженням хвороби є обмеження зібрань людей. А тому, хоч і неочікуваний, карантин видається все ж непоганою ідеєю.
Я підготували підбірку корисних освітніх ресурсів і порад, що допоможуть провести вимушене усамітнення з користю.
1. ПІДГОТОВКУ ДО ДПА ТА ЗНО НІХТО НЕ СКАСОВУВАВ



У першу чергу, карантин став великим сюрпризом для навчальних закладів. І якщо для молодших школярів несподівані канікули тільки в радість, для майбутніх абітурієнтів усе дещо складніше. Щоб не гаяти час, пропоную поєднати приємне з корисним і відвідати YouTube-канали, присвячені підготовці до ДПА та ЗНО.  
Необхідну для успішного складання інформацію можна знайти на сайтах ZNOUA, на всі двісті, Підготовка до ЗНОBe Smart ILearnEasy PeasyНа Урок. Ці ресурси не лише допоможуть залишитися в академічному тонусі, а істануть гарною альтернативою перегляду серіальчиків.
А от якщо вивчення профільних предметів дещо втомило, пропоную «перемкнутися» на інші корисні канали. Клятий раціоналіст розкаже, чи можна посивіти від стресу за одну ніч (ні, я не натякаю на ДПА чиЗНО!), Lacuna доступно розкаже про базові (але від того не менш складні) наукові терміни (якими треба буде часто-густо оперувати в університеті, тому тренуймося), а 15×4 Talks допоможуть під новим кутом поглянути на цікаві аспекти соціальних, психологічних та інших феноменів (на жаль, в університеті далеко не всі лекції будуть такими ж захоплюючими та цікавими, але до хорошого треба звикати).
Молодше покоління, яке народилося в епоху Інтернету та не усвідомлює себе без комп’ютерів, пізнаватиме таємниці навколишнього світу за допомогою таких каналів на YouTube як Цікава наукаtoBeUkrainian і Наука та Всесвіт. Головне, пам’ятайте: незалежно від вікової категорії вчитися дистанційно, а також просто пізнавати щось нове ніколи не було простіше.  
Нагадую: «вік живи – вік учись». Популярність онлайн-курсів доводить цю тезу, як ніщо інше. Coursera, EdEraPrometheus, UdemyStepik, Academic Earth, Open University – усі ці ресурси майже незамінні для сучасних фахівців. Здобувати нові знання слід постійно, а коригувати робочий графік для цього важко. Саме тому необхідно шукати компроміси, проявляти гнучкість і, урешті-решт, користуватися всіма благами сучасності. Реєструйтеся на вебінари та марафони, долучайтеся до онлайн-лекторіїв та воркшопів і залишайтеся в курсі основних подій з допомогою мережі. «Прокачуйте» свої навички, не виходячи з дому.
2. ДОПОМАГАЙТЕ ІНШИМ
Дійсно, зібрання людей суттєво обмежують на період карантину, а це означає, що долучитися до різноманітних ініціатив особисто не вийде. Однак чи чули ви щось про онлайн-волонтерство? Так, робити хороші справи реально і, у прямому сенсі, не встаючи з дивану.Відповідну опцію можна найти або безпосередньо на сайті організації, із якою ви хотіло б співпрацювати, або на платформах.
Наприклад,на Volunteermatch, OnlinevolunteeringDosomething, Idealist, MagneticOne, emaptia.pro, ПаляницяЧим онлайн-волонтерство відрізняється від уже відомого нам, розбираємося за посиланням. Більше про те, як долучитися до соціально важливої роботи, можна дізнатися тут. У світі, сповненому суму та істерії, завжди повинно знайтися місце для малих, але хороших справ. Отримайте плюсик до карми та зробіть щось конструктивне. Це дуже легко.



3. ЗАВЕДІТЬ НОВУ ХОРОШУ ЗВИЧКУ
Легше сказати, ніж зробити. І легше зробити, ніж дотриматися. На формування звички йде не 21 день, як ми часто можемо зустріти в літературі, а майже 70. І проблема навіть не в тому, що для перетворення хороших намірів у рутину потрібен час. Нам просто важко згадати про цю необхідність, вписати її у шалений графік Позаяк в останній суттєві корективи вніс карантин, відмовок від того, щоб нарешті почати практикувати медитацію або читати щодня по 20 сторінок, стало менше. Не варто нехтувати можливістю зробити щось хороше для себе та близьких.
4. ПОДУМАЙТЕ НАД СВОЇМ ЖИТТЯМ
Ні, усе не так песимістично і ні, я не натякаю, що життя і так пронесеться перед вашими очима. Справа в іншому. Коли навколишній світ трішечки завмирає, це дає можливість подумати і про власний, внутрішній. А тут усе склалося, мов за велінням чарівної палички: березень, початок року (так-так, шанси на те, що 2020 буде вашим стартом до зірок, ще досить великі), обмеження зібрань і вимушене усамітнення з присмаком переоцінки цінностей. Безумовно, складно зберігати спокій, коли у ЗМІ не вщухають новини про нові випадки зараження, здригаються фондові ринки та зловіще коливається курс валют. Однак чи це не найпрекрасніший момент озирнутися навкруги, поміркувати над зробленим і скласти план дій на майбутнє? Приберіть в оселі, подумайте, куди поїдете, коли все вщухне, напишіть паперового листа друзям, зателефонуйте родичам і заспокойте їх, перегляньте фільми, які давно хотіли подивитися і свої погляди на речі. Буремні часи, «яких уже, певно, і не мало би бути» вперто продовжують наставати. І нічого  цим не поробиш. А нам потрібно жити далі, радіти нинішньому
Виховна година на тему:
«Розуміння себе»

Мета: довести учням ідею неповторності й унікальності кожної особистості; розвивати здібності аналізувати себе та свої вчинки; виховувати любов до себе та оточуючих, почуття справедливості та гуманності, естетичні смаки та уподобання.

Очікувані результати:
Учні:
1.     дізнаються про 5 складників особистості сфер життєдіяльності людини;
2.     наведуть докази особливості та унікальності кожної людини;
3.     напишуть вірш про себе, який допоможе визначити їх унікальні якості.

Основні ідеї:
1.     Я − особливий, бо я  − унікальний.
2.     Я − особливий, бо я «дивовижно створений».
3.     Люди не є досконалими.
4.     Я маю особливу цінність, бо мене безмежно люблять.
5.     Те, що ми особливо цінуємо, потребує дбайливого ставлення.

Ключові поняття:
Унікальний – єдиний у своєму роді.
Здоров`я − стан абсолютного розумового, фізичного та соіцального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби.

Обладнання: дошка та крейда, особливо дорогий предмет для вас, папір, ручки.

Бесіда з учнями
1.     Що робити, якщо я нікому не потрібний і мене ніхто не любить?
2.     Мені не подобається моя зовнішність. Важко повірити, що я теж «дивно створений».

Епіграф
«Те, що є навколо нас, ніщо в порівнянні з тим, що всередині нас»
Ральф Уалдо Емерсон (америк.письменник, філософ 19 ст.)

5 аспектів людської особистості

(намалювати на дошці велике коло)
         Подивіться на дошку, зараз ми розділимо намальоване тут коло на 5 частин, кожна з яких символізує 1 з аспектів нашої особистості. Давайте заповнимо ці сектори разом.
Фізичний аспект – це наше тіло: шкіра і все, що під нею, а також наші фізичні характеристики і дії (сила, витривалість, гнучкість).
Емоційний аспект – наші почуття. Які ви знаєте почуття? (гнів, любов, ревнощі, сум). Емоційно здорова людина здатна віддавати і отримувати любов, радіє життю, вміє перемагати і контролювати свої негативні емоції.
Соціальний – це наша взаємодія з іншими людьми. Здатність співчувати, поважати, відстоювати свою точку зору.
Розумовий – наше мислення, здатність розуміти, розмірковувати і вирішувати проблеми, творчість і кмітливість.
Духовний – уявлення про віру, наші переконання та моральні цінності, сенс життя. Діти, а який у вас зараз сенс життя?
Отож, здорова людина – це особистість, яка здатна приймати правильні рішення стосовно кожного з 5 складників свого життя.

Кожен з нас – особливий і унікальний

         Усі ми відрізняємось один від одного, маємо свої унікальні риси. Саме ці риси роблять нас такими, якими ми є.
Подумайте, який предмет для вас є  найулюбленішим? Мабуть, у кожного з вас вони різні. Вони – це відбиток нашої індивідуальності.
Давайте я розповім вам про свою улюблену річ, а потім ви мені коротенько розповісте про ваші.
Моя улюблена річ - ... цей предмет для мене особливо дорогий, оскільки ....
Дякую, що ви змогли поділитися з нами частинкою своєї особистості.

Подивіться на свої руки. Неможливо уявити собі інструмент, який був би більш універсальним. Подумайте про складний механізм перетворення їжі в енергію. Прислухайтесь до биття свого серця. Воно скорочується з частотою 70 ударів за хвидину. Ваше серце до 15 років вашого життя робить 550 мільйонів ударів без жодної перерви!
Кожен з нас є дійсно складним, дивовижним, чудовим у своїй неповторності, хіба не так?
Запам`ятайте: я є особливий, тому що «дивовижно створений»!
Давайте подумаємо разом, що є робить нас унікальними і відповімо на кілька питань:
-         Чим визначається наша цінність: поведінкою чи вчинками?
-         Успіхами в навчанні?
-         Чи можна одних людей вважати більш цінними тільки тому, що вони досягають більших успіхів або допускають менше помилок?
Звісно ні. Ми знаємо, що ніхто не є досконалим, кожен з нас може помилятися. Це природно для сутності людини.
На жаль, це не тільки природно, але й буває дуже боляче. Усі ми можемо згадати випадок, коли:
-         вдавалися до брехні
-         недобре поводилися з оточуючими
-         не шанували своїх батьків
-         робили вчинки, за які було соромно
Але кожен з нас значущий завдяки своїй сутності та якостям. І кожного з нас глибоко люблять незалежно від того, усвідомлюємо ми це чи ні. Нас люблять члени нашої родини, друзі.
А тепер, коли ви всі усвідомили свою особливу цінність, я хочу запропонувати вам написати вірш про себе, про свою унікальність. Ваші вірші будуть різними, оскільки ви не схожі один на одного. Я починаю диктувати рядок, підказую, що вам писати, а ви продовжуєте писати на листочках:

Я (2 характерні для вас риси)
Я хотів би знати (те, що вас цікавить)
Я чую (уявний звук)
Я бачу (уявний об’єкт)
Я хочу (реальне бажання)
Я (повтор першого рядка)
Я уявляю собі (те, що ви уявляєте)
Я відчуваю (що ви відчуваєте стосовно своїх уявних дій)
Я знаю (істина, у якій ви впевнені)
Я мрію (те, про що ви мрієте)
Я намагаюся (те, що ви намагаєтесь зробити)
Я сподіваюся (те, на що ви сподіваєтесь)
Я (повтор першого рядка)

Бесіда:
-         Як ви дбаєте про особливі, найдорожчі для вас речі?
-         Як би ви хотіли, щоб інші люди ставилися до дорогих вам речей?
-         У вас є людина, яка вважає вас особливим і любить вас?
-         Звідки ви знаєте, що ви для неї є дійсно особливим?
-         Як ця людина ставиться о вас?

Висновки: отож, запам’ятайте: необхідно ставитися дбайливо до того, що для нас є дорогим і особливим. Треба любити своїх батьків, рідних, друзів, адже вони – це ваше оточення, спілкуючись з ними ви ростете в моральному і духовному сенсі. Треба любити науку, адже лише розумні та досвічені люди досягають вершин у житті, кар’єрі. З начитаною людиною завжди є про що поспілкуватися. Треба любити своє хоббі, свою улюблену справу, адже завдякі їй ми розвитваємося у творчому плані, стаємо багатшими душею. Правда ж?

Діти, сьогодні ми з’ясували, наскільки особлива та унікальна природа людини. Тепер ми готові досліджувати взаємостосунки людей та їх роль у нашому житті. А на закінчення я нагадаю вам відомий аформизм: завжди стався до людей так, як би ти хотів, щоб вони ставилися до тебе! Не забудете цього? Добре! Дякую вам за увагу та активність!


КОРИСНІ ПОРАДИ ПРО КНИГУ.


           Науково доведено благотворний вплив друкованого слова на людину. Наприклад, під час читання художньої літератури в людини розвивається образне мислення й мовлення. Це дуже важливо, оскільки в сучасних людей переважає логіко-прагматичне мислення, яке й призвело до надмірної технократизації нашого життя порівняно з духовністю, гуманністю.
Поради учням:
- кожного дня дитина повинна читати художню літературу принаймні 30 – 60 хвилин;
- оберіть книжку, яка вас зацікавитьвідповідно обложки чи короткого змісту;
- визначте посильну кількість сторінок, яку ви прочитаєте за день ;
- приблизно через місяць почніть збільшувати кількість сторінок;
- заведіть зручного розміру календар, у якому ви маркером буде відмічати періодичність читання;
- обов’язково підбийте підсумки такої цілеспрямованої роботи;
- учіться обовязково дочитувати книжку до кінця, не залишати недочитаною;
- закріпіть ситуацію успіху перевіривши якісь запам’ятовані факти чи те, що найбільше сподобалось.
 Диспут на тему
« Читати – модно та цікаво!»
Мета:  популяризувати книгу;  викликати в учнів інтерес до читання;  довести, що читання  книг – це насолода  та відпочинок;  формувати  щоденну  потребу в  читанні книги; сприяти духовному збагаченню особистості, підвищенню культурного рівня.
Обладнання: виставка книг,  вислови: "Хто багато читає, той багато знає!", "Про все цікаве на планеті читай в книгах!", відеоролик і засоби для його демонстрації.
Хід  заходу
Слово вчителя
     Учитель.   Діти, ми з вами живемо у вік телебачення, комп’ютера, Інтернету.  Майже всю необхідну інформацію черпаємо саме з цих джерел, дуже часто забуваючи про книгу . Сучасне телебачення з десятками різноманітних програм та великі можливості «світової павутини» витісняють її, і вона втрачає свою надзвичайну владу над людиною. Справді, дуже зручно, легко, швидко й доступно користуватися сучасними технологіями. Без сумніву, маленькі пластикові диски, флешки набагато компактніші за книгу, та й інформації містять значно більше. Дедалі популярнішою та доступнішою стає аудіокнига, яку не треба читати, псувати зір -  її просто можна слухати!
Але все ж таки, як приємно відкрити улюблену книгу (або зовсім нову) і просто почитати, повільно перегортаючи сторінки, поринаючи в чарівний світ, вигаданий для нас письменником! 
1-й читець    Нас мода одягне в свої кольори,
             Нагодує, напоїть яскрава реклама,
             Але  не забудьте ви ще й про книжки,
              Навіть як коштів у вас замало!
Учитель.
Справді, діти, книги в наш час коштують дорого, але їх не обов’язково купувати. Найлегший спосіб дістати книгу – відвідати шкільну бібліотеку.
2-й читець   
          Ви завітайте в царство книг,
В бібліотеку – храм науки.
Переступайте швидше  поріг -
Беріть скарби нетлінні в руки!
Книга – священний оберіг,
Пориньте в світ її чарівний,
Вона в душі з нами навік,
І їй немає в світі рівних!
Учитель. На жаль, дуже часто вам більше потрібен дорогий смартфон, ноутбук або якась інша сучасна іграшка, аніж книга. А відсутність інтересу до читання збіднює фантазію і кругозір.
  На жаль, у багатьох сім’ях не приділяють уваги читанню книг. Удома їх немає, сходити в бібліотеку не вистачає часу, а з екранів телевізорів реклама «вигукує» про кращі сучасні моделі планшетів, які замінять нам усе: вчителів, друзів, батьків, тобто спілкування з реальним світом, а також і книгу, що відкриває нам цікавий, дивовижний, неповторний світ.
Учень.    Ритм життя сучасних людей настільки стрімкий, що інколи буває важко знайти для читання вільний час.
Учитель.  Так, звичайно, не потрібно відмовлятися від усіх благ цивілізації: від комп’ютерів, телефонів, планшетів, ноутбуків та нових віянь техніки, адже вони нам приносять користь. Просто варто пам’ятати про книгу, яка дарує нам  моральне задоволення та істинні хвилини щастя.
А зараз перерва на рекламу...  
 Перегляд відеоролика «З книгою в серці» (думки відомих людей про їхнє ставлення до книг та переваги читання)
А чи знаєте ви що…?
*Ви не уявляєте, скільки користі для здоровя приносить занурення у світ букв та речень. Читання – це пілюля проти стресу: настрій помітно покращується, душа подорожує країною фантазій, де не існує зла, розчарувань, негараздів. Тільки ті люди, які без книги жодного дня прожити не можуть, розуміють, що таке справжня насолода, сидячи вдома на дивані з чашкою ароматного чаю побувати в екзотичних країнах, відвідати різні музеї, прожити чиєсь життя й відчути себе по-справжньому щасливою людиною.
*Читання – пожива для розуму і душі. Але виявляється, це ще й свого роду ліки. Британські нейрофізіологи з університету Сассекса дійшли висновку, що жодне заняття не розслабляє людину так, як читання книг. Душевний стан учасників експерименту за 6 хв. прослуховування музики покращився на 61%, після чашечки кави – на 54%, прогулянка на природі допомогла на 42%, а відеогра чи фільм – всього на 21%.
Найкращий результат показало читання – за ті ж 6 хвилин душевний тонус експериментальної групи зріс на 68%. Учений Девід Льюіс відзначив: “головне, що захопившись змістом книги, людина розслабляється і забуває про всі неприємні думки”. Тож читаймо!
*Не буде перебільшенням, якщо сказати, що читання – найкращий спосіб провести вільний час, тому що ви гарантовано отримаєте насолоду від процесу, набагато більшу, ніж від перегляду кінофільму. Головне у будь-якій справі –почати.
*Діти та підлітки, які багато читають мають високий рівень ІQ. Багато відомих успішних людей зізнаються, що ні на що не проміняють своє улюблене заняття – читання книг.
*Почавши читати книжки, ти впадаєш у залежність, не можеш відірватися! Це воістину правильне витрачання часу! Всі тривоги відступають. Забуваєш про проблеми, а це значить що книга служить відмінним засобом для релаксації.
Учитель. А зараз визначимо рейтинг читання серед учнів. Перед вами лежатимуть декілька скриньок, на яких буде написано ваші  найулюбленіші заняття: заняття спортом, перегляд телевізора, гра в комп’ютерні ігри, читання книг. Кожен із вас покладе аркуш відповідного кольору в кожну з них. (Червоний – дуже люблю, зелений – люблю, жовтий – інколи займаюсь, синій – не люблю).
Незалежно від результатів жеребкування я впевнена, що після цього уроку  учнів, які читають,  стане обов’язково більше.
А тепер новина: із сьогоднішнього дня в нашому класі  стартуватиме шкільний рух під назвою буккросинг.

Учениця.  Буккроссинг (bookcrossing) - квест, гра, захоплююча пригода, непередбачувана подія, можливість познайомимтися з різними людьми, знайти цікаву книгу чи її загубити. У неї може грати кожен, хто любить читати й ділитись книгами. Людина, прочитавши книгу, залишає («звільняє») її у громадському місці (парк, кафе, поїзд, станція метро)  для того, щоб інша, випадкова,  людина могла цю книгу знайти та прочитати; та у свою чергу , повинна  повторити процес.
*ПАМЯТАЙТЕ:  головна ідея буккроссингу - не позбутися нудної книжки, а поділитися чимось дійсно цікавим.
Учень.  Ідею буккроссингу запропонував спеціаліст з інтернет-технологій Рон Хорнбекер у травні 2002 року. Для початку він залишив 20 книг з пояснювальними написами в холі свого готелю. Через півроку на його сайті було біля 300 активних користувачів, які «відпускали» книги і приводили нових учасників.
У наш час буккроссинг в Україні досить розвинений. Одним з найбільш відомих буккросерських сайтів є “Буккросинг Україна”. Технологія руху така: член руху буккроссингу (буккроссер) реєструється на сайті. Потім він реєструє книги, що має відпустити, створюючи таким чином свою «книжкову полицю». Під час реєстрації кожна книга отримує унікальний код. Буккроссер «звільняє» книгу на сайті (тобто робить запис, де, коли буде звільнено книгу), а потім «звільняє» її, тобто залишає в публічному місці. Людина, яка  знайшла («спіймала») таку книгу, увійшовши на сайт і ввівши код книги, потрапляє в журнал книги, де робить  запис, про який дізнається буккроссер, що відпустив видання.
Залишати улюблену книгу на лавці, напевно, трішки необачно, адже її може намочити дощ чи скинути на землю вітром. Щоб уникнути таких неприємностей, буккросери вигадали «безпечні полиці», тобто місця, на які завжди можна покласти «вільну» книгу та взяти, якщо трапиться, іншу. У багатьох містах України можна знайти такі полиці в бібліотеках та книгарнях: Київ, Івано-Франківськ,  Дніпропетровськ, Донецьк, Коломия, Луцьк, Львів. 
Учитель.  Буккросинг в Україні набуває популярності, то чому б нам не приєднатися до цієї гри?! Умови нашого буккросингу: у  класі відвести поличку для книг, які ви будете приносити і залишати для інших, а в журналі робити певні записи. В кінці навчального року підібємо  підсумки.  
Буккросинг в нашому класі стартував  - давайте мінятись книгами!                                                                                                                                                                                             Бесіда з учнями           Питання для бесіди з учнями
1.     Чи любиш ти читати книги? Які саме?
2.     Скільки книг ти прочитуєш протягом місяця?
3.     Яким чином ти обираєш книги для читання?
4.     Де береш книги?
5.     Як ти добираєш книги: самостійно чи з допомогою батьків, учителів, друзів?
6.     Яку книжку ти читаєш зараз?
7.     Про що тобі подобається читати?
8.     Чи є у вас домашня бібліотека? Які там книжки? Спробуй розповісти про одну із них.
9.     Чи робиш будь-які записи під час чи після читання?
10. Назви прізвища своїх улюблених письменників.
11. Що більше любиш: читати чи слухати читання дорослих?
12. Чи читають увечері у вашій родині книги вголос  для всіх?
13. Хвалять чи сварять вас батьки, коли ви читаєте?                                                                                                                   Домашнє завдання.  Учні  діляться на п’ять команд, кожна з яких удома готує  рекламу під гаслом "Створення нації читачів", "Сформулюй своє майбутнє – читай!",  "Книги змінюють життя", "Читачі – завжди лідери", «Моє хобі – читання».



 Національний урок
«ТВОЄ МАЙБУТНЄ В УКРАЇНІ»
9-А клас
Мета: сформувати в учнів відповідальне ставлення до вибору професії, сприяти усвідомленню ними власних  інтересів до професійної діяльності.

Цей урок допоможе учням та ученицям:
       Зрозуміти причини, що впливають на виникнення та зникнення професій
       Усвідомити власні інтереси до професій
       Навчитися прогнозувати актуальність обраної професії в майбутньому

План уроку (45 хв).
1.     Мотивація пізнавальної діяльності – 3 хв
2.     Постановка проблеми - 3 хв
3.     Актуалізація опорних знань–10 хв.
4.     Пошукова робота в групах - 10 хв
5.     Презентація результатів групової роботи– 10 хв.
6.     Презентація нової інформації – 5 хвилин
7.     Рефлексія уроку–  5 хв.
Обладнання: презентація, додаток для вчителя, листи для фліп-чарту та паперовий скотч, журнали, газети, кольоровий папір, ножиці, клей.
Хід уроку
1. Мотивація пізнавальної діяльності
Вітаю на уроці, що допоможе краще пізнати себе та наблизитись до професії своєї мрії. Обов’язково у вашому житті настане момент, коли буде потрібно обрати свою майбутню професію та заклад освіти. Ми живемо в час, коли нові та цікаві професії з’являються з неймовірною швидкістю. Можливо, ваших майбутніх професій ще не існує, або саме ви їх вигадаєте.
1. Постановка проблеми (3 хвилини)
Демонструємо слайд презентації. Учні можуть коротенько прокоментувати, як вони розуміють зображення -  про який вплив на професії майбутнього йде мова. Важливо сказати, що це не весь можливий список факторів, їх набагато більше. Головне завдання:  створити умови для роздумів та самостійного аналізу причин, які можуть впливати на зміни в світі професій.
Отже ми зробили перший крок до розгадки – чому з’являються нові професії. Пропоную рухатись далі і розібратись, а скільки ж професій ми взагалі знаємо?
2.Актуалізація опорних знань– «Які професії я знаю» (20 хв).
Перед початком вправи підготуйте лист для фліп-чарту та паперовий скотч. Обєднайте учнів та учениць в команди. Матеріали: журнали, газети, кольоровий папір, ножиці,клей, листи фліп-чарту на кожну команду.
Для того щоб обрати професію, перш за все важливо знати з чого обирати! Адже чим менше професій і спеціальностей ми знаємо, тим менший наш вибір.
     Крок 1. Мозковий штурм: скласти наш власний список професій, записати усі можливі професії, без критики та зайвих обговорень.
Переможе та команда, яка напише за 5 хвилин максимальну кількість професій.
     Крок 2. Поряд зі списком професій перших 10-ти,  які назвали, проставити бал (від 1- неактуальна до 5 (дуже актуальна)) на скільки ця професія буде актуальна в майбутньому. Чому? (5 хвилин)
     Крок 3: Оберіть серед Вашого списку професію, яка буде актуальна через 7 років: і зробіть колаж «Професія зараз VS Професія через 7 років». Завдання: створити фазівця або фазівчиню в образі героя/героїні. Важливо  показати, які складові образу героя/героїні зараз, зовнішній вигляд, що йому/їй допомагає в роботі (інструменти праці) і те саме зробити для героя/героїні-майбутнього. Важливо зобразити що є  спільне й відмінне в професії зараз і в майбутньому (через 7 років) . (10 хвилин)
Презентація напрацювань: на кожну команду – до 2-ох хвилин. 
4. Презентація нової інформації
А чи знаєте Ви, що перший крок до професії можна зробити вже сьогодні. На Ваш погляд, як це можна зробити? Правильно, через участь у профорієнтаційних проєктах. Які проєкти Ви знаєте?
Хочу розказати Вам про один – для десятикласників – під назвою “Моя кар’єра в Україні”. Його проводять Банк ПУМБ і організація Кар’єрний хаб – вони вже четвертий рік поспіль організовують Всеукраїнський конкурс “Моя кар’єра в Україні”.

5.Рефлексія. Підсумки уроку (5 хв).
Отже, сьогодні ми побачили, що професії розвиваються разом зі змінами, які відбувається в Світі. Навчились аналізувати та помічати ці зміни. Як підсумок, пропоную написати головні ідеї, які виникли у вас під час уроку, запишіть найголовніше для себе:
       Де ти себе уявляєш, ким хочеш працювати?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
       Як ти думаєш, які зміни чекають на професію через 7 років?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
       Які вміння стануть тобі у пригоді?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
       Чи цікавим для Тебе був урок?
_______________________________________________________________________Д___________________________________________________________________
Додаток. Інформація для вчителя:
1.       Збільшення чисельності населення планети, зменшення природних ресурсів. Це також впливає на зміни в світі професій. Саме тому потрібні будуть спеціалісти, які зможуть допомогти людству адаптуватись до змін на планеті. Наприклад: агропоніки, фахівці як в агрономії, так і в інженерії, які будуть адаптувати великі міста для вирощування сільськогосподарської продукції.
2.       Технології.Завдяки розвитку технологій змінюється і ринок праці.В розвинутих країнах майже половина робочих місць буде замінена комп'ютерами вже в найближчі 10-20 років.Так, старі професії зникають, але натомість з’являються нові. Пошириться використання дронів. Наприклад, для розвідки територій, відстеження переміщення техніки, постачання вантажів у важкодоступні місця, для зйомок репортажів у гарячих точках, отже з’явиться потреба в операторах безпілотного апарату.
3.       Розумні міста.Створюватимуться розумні міста: встановлення дорожнього покриття з датчиками контролю стану дороги, а також «розумними» знаками, розміткою і системами відеоспостереження. І робити це будуть урбаністи-екологи.
4.       Зміна клімату.Інженери з кліматології допоможуть послабити чи навіть запобігти негативним наслідкам змін клімату, а спеціалісти з альтернативної енергетики розроблятимуть та обслуговуватимуть джерела чистої енергії.
5.       Здоров’я.Люди краще будуть слідкувати за своїм здоров’ям, та організовувати здоровий спосіб життя, визначати оптимальні фізичні навантаження та системи харчування будуть валеологи.Спеціальні дієтологи – нанодієтологи та молекулярні дієтологи –  розроблятимуть індивідуальну схему харчування, виходячи з молекулярного складу їжі і результатів генетичного аналізу людини.
6.       Медицина. Експерти прогнозують, що у сфері медицини розвиватимуться технології, які допоможуть насамперед діагностувати хвороби, досконало оцінювати стан здоров’я людини, щоб не допускати розвитку важких захворювань
7.     Каталог професій для вчителя: https://www.education.ua/ua/professions/




1 коментар:

  1. Привіт усім. Я тут, щоб засвідчити, як я отримав позику від пана Педро після того, як кілька разів звертався до різних кредиторів, які обіцяли допомогти, але вони так і не дали мені позику. Поки мій друг не познайомив мене з паном Педро Джером, пообіцяв мені допомогти, і він справді зробив, що обіцяв, без будь-яких затримок. Я ніколи не думав, що ще є надійні кредитори, доки я не зустрів пана Педро, який справді допоміг з позику і змінив моє переконання. Я не знаю, чи потребуєте ви якось справжню та термінову позику. Будьте вільні, зв’яжіться з паном Педро через WhatsApp +1-8632310632 та його електронну пошту: pedroloanss@gmail.com дякую.

    ВідповістиВидалити

Виховна робота

Налаштовуємося на позитив! «Складові гарного настрою» Мета: розкрити суть поняття «гарний настрій», показати шляхи самопізнанн...